Menstruatsioonist tohib ja tuleb rääkida
Jälgi Arusaamise Agentuuri!
Naiseks olemist ei pea häbenema.
See kehtib ka menstruatsiooni ehk päevade kohta.
Menstruatsioon on tavaline osa naise elust.
Ka iga mees võiks teada,
mida tähendab menstruatsioon.
Kahjuks häbenevad paljud oma kehast rääkida.
Nii võib juhtuda,
et mõni tervisehäda jääb märkamata.
Sel nädalal algatasid Regionaalhaigla arstid kampaania,
millega julgustatakse naisi rääkima verekaotusest menstruatsiooni ajal.
Kampaania nimi on “Liiga pahad päevad”.
Lihtsaskeeles.ee uurib:
- mis on menstruatsioon
- miks sellest rääkimist peljatakse
- miks on vaja arstile rääkida suurest verekaotusest
Mis on menstruatsioon?
Menstruatsioon esineb ainult naistel.
See on seotud naiste võimega saada lapsi.
Naise emakas ja munasarjad valmistuvad raseduseks korrapäraselt.
Sellist valmistumist nimetatakse tsükliks.
Tsükkel on erinevatel naistel erineva pikkusega.
Tavaliselt on see 21 kuni 35 päeva pikk.
Tsükkel algab menstruatsiooniga.
Menstruatsioonile järgneb aeg,
kui naise keha valmistub ovulatsiooniks.
Ovulatsiooni ajal väljub munasarjast
viljastamist ootav munarakk.
Viljastada saab munarakku seemnerakk.
Seemnerakke leidub mehe spermas.
Kui naine ja mees seksivad,
võib seemnerakk jõuda munarakuni.
Iga tsükli ajal tekib emaka sisse pehme kiht,
et viljastatud munarakk saaks sinna kinnituda.
Kui viljastatud munarakk kinnitub,
siis on naine rase.
Kui naine last ootama ei jää,
osutuvad munarakk ja emaka sees olev pehme kiht üleliigseteks.
Need heidetakse emakast välja.
Emaka puhastumine ongi menstruatsioon.
Menstruatsiooni ajal jookseb naisel kuni 8 päeva tupest verd.
Enda verest puhtana hoidmiseks kasutavad naised abivahendeid:
- sidemeid
- tampoone
- menstruaalanumat ehk kupsikut
- lekkekindlat aluspesu.
Menstruatsiooni nimetatakse mitut moodi
Mõnikord öeldakse mentruatsiooni kohta ka menses.
Rahvakeelselt öeldakse näiteks:
- päevad
- pahad päevad
- ments
- kuupuhastus
- punased pühad
- lapipäevad
Vanasti öeldi menstruatsiooni kohta:
- kuuriided
- kuuhaigus
- kuukirjad
- kuutõbi
- kuukraamid
- pioneerid
Rahvakeelseid väljendeid on veelgi.
Miks menstruatsiooni häbenetakse?
Mitmetest rahvakeelsetest sõnadest paistab välja,
et menstruatsiooni peetakse halvaks
või sellest häbenetakse otse rääkida.
Selle suhtumise taga võib olla kunagine arusaam,
et päevadest pole viisakas rääkida.
Häbenetud on ka abivahendite puudust.
Tänapäeval võib naine abivahendeid poest osta.
Alles 30 aastat tagasi tuli sidemeid ise teha.
Ise tehtud sidemeid kandes sattus veri kergemini riietele.
Kardeti vereplekke riietel.
Naine ei pea oma keha häbenema.
Kampaania "Liiga pahad päevad"
Sel nädalal algatasid Regionaalhaigla arstid kampaania,
millega julgustatakse naisi rääkima verekaotusest menstruatsiooni ajal.
Kampaaniaga “Liiga pahad päevad” edastatakse sõnumit:
- menstruatsioonidest rääkimine on normaalne osa elust
- suurest verekaotusest menstruatsiooni ajal peab arstile rääkima
Regionaalhaigla arsti Mariken Rossi sõnul tasub meeles pidada:
- iga kuu väga palju verd kaotada ei ole ohutu
- suur verekaotus võib mõjutada tervist ja meeleolu
- suur igakuine verekaotus võib tähendada veritsushäiret
Veritsushäired on haigused,
mille puhul on häirunud vere hüübimine.
Mariken Ross paneb kõigile südamele,
et menstruatsioonist peab julgema rääkida.
Mariken Ross on hematoloogiakeskuse juhataja.
Keskus tegeleb verehaigustega.
Kampaania koduleht on hemofiiliapaev.ee.
Kuidas mõõta vere kogust?
Rohke veritsusega menstruatsioonile võib viidata:
- veri satub alatasa su riietele
- sul tuleb tupest sageli suuri vereklompe
- sa pead väga tihti sidemeid või tampoone vahetama
- sa pead korraga kasutama kahte abivahendit
- sa ei saa veritsuse tõttu tegeleda oma igapäevase eluga
Viited kasutatud tekstidele
- Feministeerium “Kupsik”
- Hemofiiliapäeva veeb “Avaleht”
- Ida-Tallinna Keskhaigla “Menstruatsioon”
- Instagram Veritsushaigused “Liiga pahad päevad”
- NHS Inform “Heavy periods” (inglise keeles)
- Regionaalhaigla “Liiga pahad päevad”
- Tallinna Ülikool “Naise suguelundid”
- Tallinna Ülikool “Munarakk ja ovulatsioon”

Katrin Jõgisaar
- Arusaamise Agentuuri asutaja
- lihtsa keele asjatundja ja koolitaja
Lihtne keel
kellel on raskusi lugemisega või arusaamisega.
Lihtne keel sobib ka lugejale,
kes saab aru keerulisest tekstist.
Kui jagad meie artikleid,
aitad lihtsal keelel levida.
Jälgi Arusaamise Agentuuri!

