Terviseamet soovitab vaktsineerida

Palun jaga seda lugu! Aitäh!
Jälgi lihtsas keeles uudiseid!

Jälgi Arusaamise Agentuuri!

Palun jaga seda lugu! Aitäh!
FOTO: Puuk (1200×630 px). Allikas Pixabay
Kuigi puuk on välimuselt sarnane putukatega, on ta hoopis ämbliku sugulane. Allikas: Pixabay

Kevadel lähevad ilmad soojaks. 

Kui õues on enam kui 5 kraadi sooja,
ronivad puugid välja paikadest,
kus nad talve veetsid.

Kuigi puuk on välimuselt sarnane putukatega,
on ta hoopis ämbliku sugulane.

Eestis liiguvad looduses puugid aprillist oktoobrini.

Puugid levitavad mitmeid nakkushaiguseid.
Nad ise neid haigusi ei põe.

Üks puugi levitatavatest haigustest on puukentsefaliit

Terviseameti nõunik Irina Dontšenko soovitab:

  • puukentsefaliidi vastu vaktsineerida
  • looduses viibides ennetada puugihammustusi

Toimivad vaktsiinid on olemas nii täiskasvanutele kui lastele. 

Vaktsineerimas tuleb käia mitu korda:

  • esimese ja teise korra vahele jääb 1-3 kuud
  • kolmas kord on aasta hiljem
  • edaspidi tuleb teha kordussüste 3-5 aasta järel. 

Irina Dontšenko sõnul tekib kaitse juba teise süsti järel,
kuid mõju on vaja pikendada. 

Vaktsineerida saab näiteks apteekides.
Loe lisaks vaktsineeriapteegis.ee

JOONIS: Puukentsefaliidi vastu vaktsineerimine (1200x630px) AUTOR Katrin Jõgisaar
Puukentsefaliidi vastu tuleb vaktsineerida korduvalt. Autor: Katrin Jõgisaar

Mis on puukentsefaliit?

Puukentsefaliit on nakkushaigus.

1-2 nädalat pärast nakkuse saamist:

  • jäävad valusaks lihased
  • hakkab valutama pea
  • tekib palavik.

Enamasti kaovad need nähud nädalaga.

1/3 haigestunutest põeb puukentsefaliiti raskelt,
kuna haigus mõjutab nende aju. 

Raskelt haigestunul tekib:

  • kõrge palavik
  • tugev peavalu
  • kange kukal
  • oksendamine
  • uimasus
  • väga halb enesetunne

Pärast raskelt põetud puukentsefaliiti, 
võivad tekkida häired:

  • liikumisel
  • keskendumisel
  • mäluga

Raske haigestumise tagajärjel mõned inimesed surevad.

Puukentsefaliiti saab haigestuda ainult 1 kord elu jooksul.

Kuidas puukentsefaliit levib?

Puukentsefaliit levib:

  • puugihammustusega
  • pastöriseerimata piima joomisel

Pastöriseerimine on piima kuumutamine,
et tagada selle ohutus. 
Piima ei lasta kuumutamisel keema.

Poes müüdavaid piimasid on enamasti pastöriseeritud. 

Kuidas ennetada puugihammustusi?

Et puuke oma riietel märgata:

  • kanna heledaid riideid
  • kanna pikkade varrukatega riideid

Et ennast puukide eest kaitsta:

  • kanna looduses liikudes pikki pükse või retuuse
  • topi püksisääred sokkide või kummikute sisse
  • kanna mütsi
  • kanna kinniseid jalanõusid
  • kasuta nahale pihustatavaid või määritavaid puugitõrjevahendeid

Et leida puuke:

  • kontrolli pärast looduses liikumist kogu keha üle
  • ära unusta kontrollida ka kõrvataguseid, kaenlaaluseid
  • vaata üle oma lemmikloomad
  • vaata üle loodusest toodud lillekimbud, marjad, seened.
JOONIS: Puugihammustuse ennetamine (1200 × 630 px) AUTOR Katrin Jõgisaar
Puugihammustuse ennetamiseks vali õiged riided. Autor: Katrin Jõgisaar

Mida teha puugihammustuse korral?

Kui puuk on hammustanud:

  • eemalda puuk võimalikult kiiresti
  • pese hammustuskoht puhtaks
  • kui puuki eemaldada ei õnnestu, mine arsti juurde

Puugi eemaldamisel kasuta peenikesi pintsette või apteekides müüdavaid  puugieemaldamise vahendeid.

Puugi eemaldamisel:

  • võta puugist võimalikult pea lähedalt kinni
  • sikuta ettevaatlikult
  • ära pigista puugi tagakeha
  • hoidu puugi määrimisest mingite ainetega

Pärast puugi eemaldamist jälgi mõne nädala jooksul oma tervist.

FOTO Katrin Jõgisaar (230 × 230 px). ALLIKAS erakogu

Katrin Jõgisaar

Loo koostaja ja kujundaja
- lihtsaskeeles.ee peatoimetaja
- Arusaamise Agentuuri asutaja
- lihtsa keele asjatundja ja koolitaja

Lihtne keel

Lihtne keel on lihtsustatud keel.
See on vajalik inimesele,
kellel on raskusi lugemisega või arusaamisega.

Lihtne keel sobib ka lugejale,
kes saab aru keerulisest tekstist.

Kui jagad meie artikleid,
aitad lihtsal keelel levida.
Palun jaga seda lugu! Aitäh!
Jälgi lihtsas keeles uudiseid!

Jälgi Arusaamise Agentuuri!

Scroll to Top