Miks lihtne keel on kasulik?
Jälgi Arusaamise Agentuuri!
Lihtne keel on lihtsustatud keelekasutus.
Lihtsat keelt vajavad inimesed,
kellel on raskusi lugemise või mõistmisega.
Lihtne keel aitab kõigil paremini aru saada.
Kes vajavad lihtsat keelt?
Lihtsat keelt vajavad inimesed, kes:
- ei oska hästi lugeda
- ei suuda kaua keskenduda
- on väga väsinud või masenduses
- on vanad või väga noored
- ei oska keelt hästi
- on ärevuses või närvilised
Miks on lihtne keel oluline?
Esimene põhjus: kui asutused või ettevõtted kasutavad liiga keerulist keelt,
võivad inimesed jääda ilma tähtsast infost.
Näide: vägivalda kogenud inimene tunneb hirmu.
Lihtsas keeles juhendi abil leiab ta abi kergemini.
Teine põhjus: lihtne keel aitab inimestel ise aru saada ja ise otsuseid teha.
Näide: noormees saab kirja,
et ta peab minema arsti juurde,
kes otsustab,
kas ta saab minna ajateenistusse.
Noormees peab vanematelt abi paluma,
et kirjast aru saada,
sest kiri on keeruline.
Kui kiri oleks lihtsas keeles,
saaks ta ise aru,
mida teha.
Kolmas põhjus: lihtne keel aitab ettevõtteid.
Näide: intellektipuudega inimene ostab järelmaksuga televiisori.
Ta ei saa keerulisest lepingust aru ja
jätab järelmaksu maksmata.
Kui leping oleks lihtsas keeles,
teaks ta täpselt,
kui palju ja millal maksta.
Näide: vanahärra tahab osta e-poest arvutit.
Kuna ta ei saa aru,
kas see arvuti talle sobib,
jätab ta arvuti ostmata.
Kui e-poes oleks lihtsas keeles selgitus,
saaks ta aru ja ostaks ta arvuti.
Kui soovid sama teemat pikemalt ja selges keeles lugeda,
külasta Arusaamise Agentuuri ajaveebi.

Katrin Jõgisaar
- Arusaamise Agentuuri asutaja
- lihtsa keele asjatundja ja koolitaja
Lihtne keel
kellel on raskusi lugemisega või arusaamisega.
Lihtne keel sobib ka lugejale,
kes saab aru keerulisest tekstist.
Kui jagad meie artikleid,
aitad lihtsal keelel levida.
Jälgi Arusaamise Agentuuri!