Las viiplejad laulavad viipekeeles
Jälgi Arusaamise Agentuuri!
Laulu- ja tantsupidu on Eesti kultuuri tähtis sündmus.
Sinna tulevad kokku inimesed,
kes hoiavad meie keelt ja kultuuri.
Laulupeole tahtis minna viipekeeles lauljate koor EPIK.
Viipekeelt kasutavad inimesed,
kes ei kuule üldse või kuulevad halvasti.
Kõik laulupeol osaleda soovijad peavad ette laulma.
Laulupeole pääsevad paremad koorid.
Korraldajad ütlesid,
et EPIK koor ei saa ette laulda.
Öeldi, et nad peaksid leidma „teistsuguseid väljundeid“.
See tähendab,
et nad peaksid esinema kuskil mujal.
Kas erivajadustega inimesed ei tohi laulda?
Viipekeeles lauljate kooris EPIK on 13 lauljat.
Viipekeel on Eesti riigikeele osa.
Viipekeele kasutajad laulavad käte ja kehaga.
Miks viipekeeles lauljaid ei oodata esinema?
Kultuur peab olema kõigile
Õiguskantsler on öelnud,
et kultuur peab olema kõigile kättesaadav.
Laulu- ja tantsupeo korraldajad ei tohi erivajadustega inimesi kõrvale jätta.
Nõukogude ajal ei kaasatud erivajadustega inimesi.
Täna ei tohi seda enam juhtuda.
Eestis peavad kõik inimesed olema võrdsed.
Laulupeo eesmärk on inimesi ühendada.
Kui erivajadustega inimesed peavad otsima teisi võimalusi,
siis jääb mulje,
et neid ei taheta laulma.
EPIK koor ei palunud erikohtlemist.
Nad tahtsid ainult arutada,
kuidas nad saaksid laulupeole pääseda.
Me vajame kaasamist
Eesti riik peab kaitsma erivajadustega inimeste õigusi ka kultuuris.
Me vajame tõelist ligipääsu ja kaasamist.
Laulu- ja tantsupidu peab olema kõigi pidu!
Pikem arvamuslugu Arusaamise Agentuuri veebis.

Katrin Jõgisaar
- Arusaamise Agentuuri asutaja
- lihtsa keele asjatundja ja koolitaja
Lihtne keel
kellel on raskusi lugemisega või arusaamisega.
Lihtne keel sobib ka lugejale,
kes saab aru keerulisest tekstist.
Kui jagad meie artikleid,
aitad lihtsal keelel levida.
Jälgi Arusaamise Agentuuri!

