Lihtne keel on abiks nõrkadele lugejatele
Jälgi Arusaamise Agentuuri!
Lihtne keel aitab nõrkadel lugejatel olla eluga kursis.
Kuigi lihtsat keelt luues arvestatakse intellektipuudega inimeste vajadustega,
sobib see tegelikult paljudele.
Lihtsat keelt võiks rohkem kasutada.
Seda ei pea häbenema.
PISA uurib lugemisoskust
Kogu maailmas uuritakse 15-aastaste noorte lugemisoskust PISA uuringuga.
PISA uuring toimub koolides iga 3 aasta järel.
Lisaks lugemisele võrreldakse noorte teadmisi matemaatikas ja loodusteadustes.
Lihtsustatud õppekaval õppivad õpilased PISA uuringust osa ei võta.
Kuidas PISA lugemist hindab?
PISA uuringutes jagatakse noored lugemisoskuse järgi kuude rühma.
Neid nimetatakse nõrkadeks, keskmisteks ja tugevateks.
Nõrkadeks lugejateks nimetatakse kahes nõrgemas rühmas olijaid.
Kui palju on Eestis nõrkasid lugejaid?
2018. aastal uuris PISA Eestis enam kui 5300 noore lugemisoskust.
Nendest noortest:
- 3/4 olid rääkisid eesti keelt ja
- 1/4 olid rääkisid vene keelt.
Selgus, et veidi enam kui 1/10 noortest on nõrgad lugejad.
Kõige rohkem oli nõrku lugejaid venekeelsete poiste hulgas.
Kõige vähem oli nõrku lugejaid eestikeelsete tüdrukute hulgas.
Kuidas on lood Rajaleidjas?
Rajaleidja on võrgustik, mis pakub hariduse teemadel nõustamisi nii lastele, pereliikmetele kui õpetajatele.
Eestis pöördub Rajaleidja keskusesse aastas mitu tuhat last.
Neist ligi 2/3 on raskustes lugemise või kirjutamisega.
Kui lugemine ja kirjutamine on lapsele keeruline,
võib selle põhjuseks olla raskused või mured:
- tähelepanuga
- keskendumisega
- arenguga
- õpioskustega
Mis mõjutab lugemisoskust?
PISA uuringud on näidanud,
et lugemistulemusi mõjutab lugemisrõõm.
Kui lugemine on õpilaste igapäevase elu osa,
siis paraneb ka nende oskus lugeda.
Head lugejad loevad enam.
Neil suurem sõnavara ja parem mõistmisoskus.
Kuidas aitab lihtne keel?
Lihtne keel on lihtsustatud keel.
Lihtsat keelt on lihtne lugeda ka nõrgal lugejal,
sest selles pole keerulisi väljendeid ega peidetud tähendusi.
Lihtne keel on turvaline,
sest lugeja saab sellest aru.
Arusaamine omakorda annab lugemisrõõmu.
Arusaadav sisu annab nõrgale lugejale võimaluse
ühiskonnas toimuvaga kursis olla ja
jõukohast lugemist nautida.
Viited kasutatud tekstidele
- Haridus- ja Teadusministeerium “PISA”
- Rajaleidja “Rajaleidja võrgustik”
- Õpetajate leht, Helin Puksand “Lugemisoskus on oluline”
- Õpetajate leht, Tiina Vapper “Lugemisraskused võivad viia õpiraskusteni”
Katrin Jõgisaar
- Arusaamise Agentuuri asutaja
- lihtsa keele asjatundja ja koolitaja
Lihtne keel
kellel on raskusi lugemisega või arusaamisega.
Lihtne keel sobib ka lugejale,
kes saab aru keerulisest tekstist.
Kui jagad meie artikleid,
aitad lihtsal keelel levida.
Jälgi Arusaamise Agentuuri!