Fotod ja video: Tartus avati psüühilise erivajadusega inimeste kortermaja
- Avaldatud:
- Autor: Katrin Jõgisaar
- Teksti testisid 2 vaeglugejat.
- Fotode autor: AS Hoolekandeteenused
Jälgi Arusaamise Agentuuri!
8. juunil tutvustas aktsiaselts Hoolekandeteenused
Tartus valminud kortermaja,
mis on mõeldud psüühiliste erivajadusega inimestele.
Erivajadustega inimestele kodude ehitamine aitab parandada erihoolekande olukorda.
Erihoolekandeteenused on mõeldud inimestele,
kes vajavad igapäevases elus oma vaimse tervise tõttu:
- juhendamist
- nõustamist
- abi ja
- järelevalvet.
Esimesed perekülad valmisid 2012. aastal.
Esimene kortermaja valmis 2018. aastal.
Viimase 16 aasta jooksul on uue kodu kogukonnas saanud rohkem kui 1600 inimest.
Uue kodu saavad 24 psüühiliste erivajadusega inimest
Kase tänava majja number 6 kolivad elanikud juulikuus.
Kortermajja tuleb 4 korterit,
igas korteris hakkab perena elama 6 inimest.
Elanikele on kogu aeg toeks tegevusjuhendaja.
Igal elanik saab oma magamistoa.
Igas korteris on avar elutuba ühisteks tegevusteks.
Koos saab:
- kokata
- süüa
- suhelda
- veeta vaba aega.
Kase 6 kortermaja on kodu,
mitte hooldekodu või raviasutus.
Liina Lanno Hoolekandeteenustest selgitas:
„Oleme aastate jooksul näinud,
kui palju muudab psüühilise erivajadusega inimese jaoks elu kogukonnas.
Meil on elanikke,
kes suures hooldekodus vajasid palju abi.
Neil ei olnud tingimusi,
et enda oskusi arendada.
Nüüd teeb sama inimene ise süüa,
hoolitseb kodu eest,
käib kogukonnas ning räägib uhkusega,
et see on nüüd päris minu kodu.“
Karl Mänd Hoolekandeteenustest on kindel,
et iga inimene tahab elada kodus,
mitte hooldekodus.
Karl Mänd: “Lõime elanikele kodud,
kus on piisavat isiklikku ruumi ja tähelepanu,
võimalus olla hoitud ja
elada kogukonnas tegusat elu.
Selleks sulgesime 17 suurt vana tüüpi hoolekandeasutust ning
ehitasime kogukondadesse
60 peremaja,
28 kortermaja ja
7 eramut.
Lisaks ostsime 79 korterit.“
Liina Lanno Hoolekandeteenustest lisab,
majad on valmis,
kuid ees ootab harjumine.
Liina Lanno: „Paljud meie elanikud ei ole harjunud kogukonnas liikuma.
Neid on varem tõrjutud ning
nad ei oska unistada ega enda tugevusi näha.
Uude majja kolides on tavaliselt nende ainus soov üksi toas elada,
mis ei peaks olema täiskasvanud inimese suur unistus,
vaid tavaline asi.
See võib võtta pikalt aega,
et neil tekiks samasugused soovid,
nagu meil kõigil.
Et tekiks soov käia tööl,
tegeleda kogukonnas hobidega,
õppida,
suhelda sõpradega.“
Lisaks Tartu majale valmib veel väike Pärnus asuv eramu.
Juuli lõpus suletakse Võisiku Kodu,
kus kunagi elas üle 400 psüühilise erivajadusega inimese.
Uute majade valmimist toetasid rahaga:
- Euroopa Regionaalarengu Fond
- Sotsiaalministeerium ja
- aktsiaselts Hoolekandeteenused.
Rohkem infot leiab Hoolekandeteenuste kodulehelt.

Katrin Jõgisaar
- Arusaamise Agentuuri asutaja
- lihtsa keele asjatundja ja koolitaja
Lihtne keel
kellel on raskusi lugemisega või arusaamisega.
Lihtne keel sobib ka lugejale,
kes saab aru keerulisest tekstist.
Kui jagad meie artikleid,
aitad lihtsal keelel levida.
Jälgi Arusaamise Agentuuri!

