Kuidas luua selget keelt?
Palun jaga seda lugu! Aitäh!
Palun jaga seda lugu! Aitäh!
Jälgi lihtsas keeles uudiseid!
Jälgi Arusaamise Agentuuri!
Selge keel on tavalisele inimesele arusaadav keel,
mida pole lihtsustatud.
Kui selget keelt lihtsustatakse nii palju,
et ka intellektipuudega inimesed aru saavad,
nimetatakse seda lihtsaks keeleks.
Lihtsa keele loomiseks tuleb tunda ka selge keele reegleid.
Selge keele soovitused
- Mõtle enne kirjutamist, kes su teksti loeb.
- Kirjuta nii, et kõik saaksid aru.
- Kasuta lihtsat ja tuttavat keelt.
- Väldi keerulisi sõnu ja ametlikku tooni.
- Kasuta ainult vajalikke sõnu. Ära aja tühja juttu.
- Anna selgelt mõista, mida lugeja peab tegema.
- Pane kõige tähtsam info teksti algusesse.
- Pikas tekstis kasuta vahepealkirju, et oleks lihtsam lugeda.
- Kasuta lühikesi lauseid.
- Ühes lauses olgu üks mõte ja ühes lõigus üks teema.
- Ära tee pikki lõike.
- Tõsta oluline esile. Kasuta näiteks paksu kirja, kui midagi on eriti tähtis.
- Võid tekstile lisada ka jooniseid või tabeleid.
- Kui kasutad keerulisi sõnu, selgita neid.
- Kasuta suurt ja lihtsalt loetavat kirjatüüpi.
- Ära kirjuta tervet sõna suurte tähtedega, sest seda on keeruline lugeda.
- Näita teksti enne avaldamist teistele inimestele ja küsi nende arvamust. Tee vajadusel parandusi.
Kui soovid sama teemat pikemalt ja selges keeles lugeda,
külasta Arusaamise Agentuuri ajaveebi.

Katrin Jõgisaar
Loo koostaja ja kujundaja
- lihtsaskeeles.ee peatoimetaja
- Arusaamise Agentuuri asutaja
- lihtsa keele asjatundja ja koolitaja
- Arusaamise Agentuuri asutaja
- lihtsa keele asjatundja ja koolitaja
Lihtne keel
Lihtne keel on lihtsustatud keel.
See on vajalik inimesele,
kellel on raskusi lugemisega või arusaamisega.
Lihtne keel sobib ka lugejale,
kes saab aru keerulisest tekstist.
Kui jagad meie artikleid,
aitad lihtsal keelel levida.
kellel on raskusi lugemisega või arusaamisega.
Lihtne keel sobib ka lugejale,
kes saab aru keerulisest tekstist.
Kui jagad meie artikleid,
aitad lihtsal keelel levida.
Palun jaga seda lugu! Aitäh!
Jälgi lihtsas keeles uudiseid!
Jälgi Arusaamise Agentuuri!